Nieuwe bibliotheek Smerdiek opent 13 mei haar deuren

Gepubliceerd op: 10 mei 2024 10:26

De langverwachte opening van de nieuwe bibliotheek van Sint-Maartensdijk staat gepland op 13 mei. De gloednieuwe bibliotheek, gevestigd in de Brede School Smerdiek aan de Zonnebloemstraat 1, belooft een bruisende ontmoetingsplek te worden voor lezers van alle leeftijden. Het officiële openingsfeest staat gepland op woensdag 29 mei.

Volgens projectleider Eefje van Steenbergen markeert de opening van de nieuwe bibliotheek een significante stap voorwaarts ten opzichte van het voormalige Bieb in de Buurt-punt. "De bibliotheek van de toekomst moet meer bieden dan alleen boeken. Het is een plek van ontmoeting, inspiratie en verbinding. Met deze nieuwe vestiging in de Brede School creëren we een dynamische omgeving waar mensen kunnen samenkomen, lezen, en deelnemen aan diverse activiteiten", aldus Van Steenbergen.

Zo komt er ook een (Digi)Taalhuisloket en een IDO spreekuur, waar mensen elke maandag tussen 14:00 en 16:00 uur terecht kunnen wanneer ze hun Nederlandse taalvaardigheid willen verbeteren of vragen hebben over de Digitale Overheid.

LENEN MET EEN ABONNEMENT & LEDENACTIE

De nieuwe bibliotheek is daarmee een volwaardige vestiging, en leden hebben weer een bibliotheekpas nodig om materialen te kunnen lenen. Om de opening van deze nieuwe bibliotheek te vieren, organiseert de Bibliotheek een ledenactie. Zowel nieuwe als bestaande leden die wonen in de omgeving van Sint-Maartensdijk maken kans op een Kobo e-reader. Deze actie loopt nog tot na de zomer, de winnaars worden bekend gemaakt na 1 september.

OPENINGSTIJDEN

De nieuwe bibliotheek zal geopend zijn op maandag, woensdag en vrijdag tussen 14:00 en 17:00 uur. Op deze middagen is een medewerker aanwezig. Buitenom deze openingstijden is de bibliotheek doordeweeks toegankelijk voor zelf-service tussen 08:00 en 16:00 uur. Daarmee is de bibliotheek van Sint-Maartensdijk vaker open en toegankelijk.

OPENINGSFEEST

Op woensdag 29 mei wordt het officiële openingsfeest van de nieuwe Brede School Smerdiek en de bijbehorende Bibliotheek groots gevierd. Het publiek is van harte welkom tussen 13:00 - 14:00 uur en 18:00 – 20:00 uur om de nieuwe faciliteiten te ontdekken en deel te nemen aan feestelijke festiviteiten.

TOTSTANDKOMING

In het voorjaar van 2023 konden gemeenten en bibliotheken gezamenlijk overheidsfinanciering aanvragen om nieuwe bibliotheekvestigingen op te richten of bestaande voorzieningen te versterken. De Bibliotheek Oosterschelde kreeg deze eenmalige specifieke uitkering toegekend voor de gemeenten Tholen en Schouwen-Duiveland. In overleg en met cofinanciering van beide gemeentes is hieraan verdere invulling gegeven.