Nieuwe bibliotheek Bruinisse opent 14 mei haar deuren

Gepubliceerd op: 13 mei 2024 10:32

De verhuizing van de Bibliotheek Bruinisse is op dinsdag 14 mei voltooid. Op de nieuwe locatie in het nieuwe gezondheidscentrum aan de Lange Ring 8 opent de gloednieuwe bibliotheek op deze datum haar deuren. Daarmee wordt de bibliotheek een volwaardige vestiging waar ruimte is voor (voor)lezen, ontmoetingen en activiteiten. De openingstijden van de bieb blijven gelijk.

De nieuwe bibliotheek krijgt volgens teamleider Raquel Bueno een moderne en vooral huiselijke uitstraling: “We willen dat de bibliotheek een plek is waar mensen graag verblijven en in contact komen met elkaar. Daarvoor zijn er bijvoorbeeld gezellige zitjes gecreëerd. Ook is er goed gekeken naar de mogelijkheden voor activiteiten. Zo komt er een kleine tribune, waarop kinderen en ouders kunnen zitten tijdens bijvoorbeeld de voorleesfeestjes.”

EEN PLEK VOOR EN VAN BRUENAARS

Het activiteitenaanbod zal tot stand gaan komen in samenspraak met de inwoners van Bruinisse. De nieuwe bibliotheek moet volgens Bueno namelijk niet alleen een plek voor, maar vooral ook van de Bruenaars worden: “We vinden het belangrijk om onze dienstverlening zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeftes van de klant. We hebben daarom een vragenlijst geopend waar Bruenaars hun wensen en mening kunnen doorgeven.”

LEDENACTIE

Om de opening van de nieuwe bibliotheek te vieren, organiseert de Bibliotheek een ledenactie. Zowel nieuwe als bestaande leden die wonen in de omgeving van Bruinisse maken kans op een Kobo e-reader. Deze actie loopt nog tot na de zomer, de winnaars worden bekend gemaakt na 1 september.

TOTSTANDKOMING

In het voorjaar van 2023 konden gemeenten en bibliotheken gezamenlijk overheidsfinanciering aanvragen om nieuwe bibliotheekvestigingen op te richten of bestaande voorzieningen te versterken. De Bibliotheek Oosterschelde kreeg deze eenmalige specifieke uitkering toegekend voor de gemeenten Tholen en Schouwen-Duiveland. In overleg en met cofinanciering van beide gemeentes is hieraan verdere invulling gegeven.