Ontmoeting en activiteiten centraal in nieuwe bibliotheek Bruinisse

Gepubliceerd op: 29 februari 2024 14:37

De nieuwe bibliotheek Bruinisse, die dit voorjaar haar deuren zal openen aan de Lange Ring 8 in het nieuwe gezondheidscentrum, wordt vooral een plek voor ontmoeting en activiteiten. Daarmee beschikt Bruinisse straks ook over een volwaardige bibliotheekvestiging, waar het anno 2024 niet meer alleen om het uitlenen van boeken draait.

De nieuwe bibliotheek krijgt volgens projectleider Eefje van Steenbergen een moderne en vooral huiselijke uitstraling: “We willen dat de bibliotheek een plek is waar mensen graag verblijven en in contact komen met elkaar. Daarvoor zijn er bijvoorbeeld gezellige zitjes gecreëerd. Ook is er goed gekeken naar de mogelijkheden voor activiteiten. Zo komt er een kleine tribune, waarop kinderen en ouders kunnen zitten tijdens bijvoorbeeld de voorleesfeestjes.”

Voor en van inwoners
Het activiteitenaanbod zal tot stand gaan komen in samenspraak met de inwoners van Bruinisse. De nieuwe bibliotheek moet volgens Eefje namelijk niet alleen een plek voor, maar vooral ook van de Bruenaars worden: “We vinden het belangrijk om onze dienstverlening zoveel mogelijk af te stemmen op de behoeftes van de klant. Daarom gaan we binnenkort ook ideeën ophalen bij de inwoners om zo een activiteitenaanbod neer te kunnen zetten dat aansluit bij de wensen.”

Collectie
Ook de collectie is nog eens extra onder de loep genomen: “Onze leesconsulenten hebben input opgehaald bij de scholen in de omgeving en daar wordt de collectie voor de jeugd op afgestemd. Ook komt er zowel in Bruinisse als Zierikzee een ABC-collectie, dat is een meertalige collectie voor kinderen tot ongeveer 8 jaar en hun ouders, met boeken in de meest gesproken talen op deze plekken”, aldus Eefje.

Totstandkoming
In het voorjaar van 2023 konden gemeenten en bibliotheken gezamenlijk overheidsfinanciering aanvragen om nieuwe bibliotheekvestigingen op te richten of bestaande voorzieningen te versterken. De Bibliotheek Oosterschelde kreeg deze eenmalige specifieke uitkering toegekend voor de gemeenten Schouwen-Duiveland en Tholen. In overleg en met cofinanciering van beide gemeentes is hieraan verdere invulling gegeven.

Voor Bruinisse maakte het uitbreiden van de openingstijden ook deel uit van het plan. Dit is inmiddels op de huidige vestiging aan het Kerkplein al gerealiseerd en zal met de verhuizing in stand blijven. Wanneer de verhuizing exact zal plaatsvinden is nog niet bekend. Om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen kan men terecht op een speciale informatiepagina.