Nieuwe bibliotheek krijgt centrale plek in Brede School Smerdiek

Gepubliceerd op: 29 februari 2024 15:21

De nieuwe bibliotheek van Sint-Maartensdijk, die dit voorjaar haar deuren zal openen, krijgt een centrale plek in de Brede School Smerdiek. Daarmee beschikt Sint-Maartensdijk straks over een goed toegankelijke en volwaardige bibliotheekvestiging, waar het anno 2024 niet meer alleen om het uitlenen van boeken draait.

De drempel om te gaan (voor)lezen wordt volgens projectleider Eefje van Steenbergen op de nieuwe locatie een stuk lager: “Kinderen en hun ouders kunnen vanuit school of het kinderdagverblijf zo de bibliotheek in lopen om nog even een boek mee te nemen. Sterker nog: ze kunnen er bijna niet omheen, omdat de bibliotheek straks in de middenruimte van de Brede School komt.”

De nieuwe bibliotheek in de Brede School is volgens Eefje sowieso een hele vooruitgang vergeleken met het huidige Bieb in de Buurt-punt: “Het boekenaanbod wordt uitgebreid, maar daarnaast is er in de nieuwe vestiging straks ook meer ruimte voor ontmoeting, activiteiten en om met een kopje koffie of thee een boek of krantje te lezen. De bibliotheek moet een plek zijn waar mensen graag verblijven en in contact komen met elkaar. De nieuwe vestiging in de Brede School biedt veel meer mogelijkheden daarvoor.”

Collectie
Ook de collectie is nog eens goed onder de loep genomen: “Onze leesconsulenten hebben input opgehaald bij de scholen en daar wordt de collectie voor de jeugd op afgestemd. Ook komt er een ABC-collectie, dat is een meertalige collectie voor kinderen tot ongeveer 8 jaar en hun ouders, met boeken in de meest gesproken talen in de omgeving”, aldus Eefje.

Opening
Op dit moment zijn de voorbereidingen voor de verhuizing in volle gang. De openingstijden worden binnenkort vastgesteld. Eefje: “Het idee is nu om eerst enkele dagdelen, zoals de middagen na schooltijd, open te gaan en dit gaandeweg uit te gaan bouwen. Er komt ook een selfservicebalie voor onbemande opening. Er staat inmiddels een vacature voor een vrijwillige medewerker online, daarop zal nog een oproep voor een betaalde bibliotheekmedewerker volgen. Wat de exacte openingsdatum zal zijn, is nu nog niet bekend.” Om op de hoogte te blijven van alle ontwikkelingen kunnen mensen terecht op een speciale informatiepagina.

Totstandkoming
In het voorjaar van 2023 konden gemeenten en bibliotheken gezamenlijk overheidsfinanciering aanvragen om nieuwe bibliotheekvestigingen op te richten of bestaande voorzieningen te versterken. De Bibliotheek Oosterschelde kreeg deze eenmalige specifieke uitkering toegekend voor de gemeenten Tholen en Schouwen-Duiveland. In overleg en met cofinanciering van beide gemeentes is hieraan verdere invulling gegeven.