Bibliotheek Oosterschelde ook aan de slag met verstevigen bibliotheekwerk in gemeente Kapelle en gemeente Reimerswaal

Gepubliceerd op: 26 maart 2024 12:24

Bibliotheek Oosterschelde ontvangt opnieuw een eenmalige specifieke uitkering van de overheid om nieuwe vestigingen te openen en bestaande bibliotheekvoorzieningen in het werkgebied te verbeteren. Dit keer is de extra financiering toegekend voor het bibliotheekwerk in de gemeente Kapelle en de gemeente Reimerswaal.

In 2023 konden gemeenten en bibliotheken voor het eerst gezamenlijk overheidsfinanciering aanvragen om nieuwe bibliotheekvestigingen op te richten of bestaande voorzieningen te versterken. De Bibliotheek Oosterschelde kreeg deze eenmalige specifieke uitkering destijds toegekend voor de gemeenten Schouwen-Duiveland en Tholen. In goed overleg met de betrokken gemeentes zijn de plannen verder uitgewerkt met als resultaat onder andere  nieuwe bibliotheekvestigingen voor Bruinisse en Sint-Maartensdijk, die beiden dit voorjaar hun deuren zullen openen.

Ook voor 2024 heeft de Bibliotheek Oosterschelde zich samen met een aantal gemeenten binnen het werkgebied ingezet om de beschikbare rijksgelden te bemachtigen. Dit keer zijn de zogeheten SPUK-gelden aan de gemeente Kapelle en de gemeente Reimerswaal toegekend. Zij kregen, net als alle andere gemeenten, de financiering toegekend op basis van verschillende criteria, zoals het percentage laaggeletterdheid en het risico op onderwijsachterstanden in de betreffende regio. Ook binnen het werkgebied van de ZB Bibliotheek van Zeeland en de Bibliotheek Zeeuws-Vlaanderen zijn er verschillende SPUK-subsidies toegekend. Hiermee krijgt het bibliotheekwerk in de hele provincie Zeeland dit jaar een flinke impuls.

Het kabinet heeft met de tijdelijke regeling 56 miljoen euro beschikbaar gesteld om het bibliotheekwerk landelijk te versterken. In totaal werden er tijdens twee verschillende rondes 287 aanvragen gehonoreerd. De gemeenten hebben zelf gezamenlijk 13,8 miljoen euro bijgedragen, waarmee de totale investering in nieuwe en kwalitatief betere bibliotheken bijna 70 miljoen euro bedraagt.

Volgens Robin Bierens, directeur van Bibliotheek Oosterschelde, is de extra financiering hard nodig: “Vanaf 2025 hebben gemeenten een zorgplicht om de toegang tot de openbare bibliotheek te waarborgen. Iedere inwoner heeft dan recht op een goed bereikbare, volwaardige, openbare bibliotheek, daarom stelt de Rijksoverheid nu al extra geld beschikbaar. Een volwaardige bibliotheek is een plek waar het om meer dan alleen boeken uitlenen draait; er vinden bijvoorbeeld ook taalcursussen en computertrainingen plaats. En we zijn er voor culturele activiteiten, voorleesmiddagen, inloopkoffie of belastingspreekuren, zowel in de vestigingen als in de wijk of op de scholen. Dat kan nu nog lang niet in iedere gemeente.”

In de komende periode gaat de Bibliotheek Oosterschelde samen met de betrokken gemeentes in goed overleg verdere inhoud en opvolging aan de extra financiering geven en zullen de plannen worden geconcretiseerd. Om belangstellenden op de hoogte te houden van de vorderingen, heeft de Bibliotheek Oosterschelde een speciale informatiepagina in het leven geroepen: https://www.bibliotheekoosterschelde.nl/projecten.