Allereerste BookTok-event in Goes

Gepubliceerd op: 26 februari 2024 11:18

De Bibliotheek Oosterschelde en Boekhandel De Koperen Tuin organiseren op vrijdagavond 8 maart het allereerste BookTook-event in Goes. Van 19.00 uur tot 22.00 uur openen de bibliotheek en boekhandel hun deuren speciaal voor het bij jongeren en jongvolwassenen populaire fenomeen.

Voor wie er nog nooit van heeft gehoord: BookTok is een snelgroeiende online club van jonge boekenliefhebbers op socialmedia-app TikTok. BookTokkers geven er elkaar op een creatieve manier leestips via korte video’s. Er worden vooral veel BookToks gemaakt over boeken binnen het Young Adult-genre. Deze boeken proberen het gat tussen jeugdliteratuur en volwassen romans te dichten en zo jongeren aan het lezen te houden.

Inmiddels worden er over de hele wereld ook speciale bijeenkomsten voor BookTokkers georganiseerd, de zogeheten BookTok-events. Tijdens zo’n evenement komen BookTokkers en auteurs samen om over boeken te praten, worden er workshops georganiseerd en zijn er boeken en hebbedingen te koop.

De BookTok-events worden druk bezocht en zijn enorm populair onder jongeren. Marlies van Hoek, community librarian bij Bibliotheek Oosterschelde, legt uit waarom dat een belangrijke reden is om dit evenement samen met Boekhandel De Koperen Tuin te organiseren: “We willen jongeren motiveren om te blijven lezen op een manier die aansluit bij hun eigen interesses en belevingswereld. Uit onderzoek blijkt dat BookTok daar heel goed in slaagt, dus spelen we graag in op de trend.”

Het programma van het aankomende BookTok-event in Goes is samengesteld door medewerkers van de bibliotheek en boekhandel met de nodige kennis en ervaring op het gebied van BookTok, het Young Adult-genre en de doelgroep. Bekende auteurs als Chinouk Thijssen en Rani de Vadder zullen worden geïnterviewd door populaire BookTokkers als @loonieslibrary, @sann_reads en @theboywhoreadsbooks. Ook vinden er verschillende workshops plaats, bijvoorbeeld over illustreren en boekenleggers maken, en kunnen er boeken tegen gereduceerde tarieven en ‘bookish goodies’ worden aangeschaft.

Lees meer en aanmelden